Na zaproszenie wychowawcy klasy 0 zawitała z wizytą Pani logopeda.
Przeprowadziła z dziećmi bardzo ciekawe ćwiczenia oddechowe.
Oto kilka wskazówek, z którymi powinien zapoznać się każdy rodzic.
Ćwiczenia oddechowe są nieodzownym elementem terapii logopedycznej, ponieważ nieprawidłowe oddychanie wpływa niekorzystnie na wymowę.
- nieprawidłowe oddychanie przez usta powoduje, że przepływające ponad językiem powietrze utrudnia właściwą pionizację języka (prowadzi to do trudności w prawidłowym wymawianiu głosek „sz”, „ż”,”cz”,”dż”, „r”, „l”)
- dzieci mające kłopoty z prawidłowym gospodarowaniem powietrzem mówią niewyraźnie, nawet jeśli nie mają zaburzeń artykulacyjnych. Zacinają się przy mówieniu, przerywają kwestie w najmniej spodziewanym momencie, “połykają” końcówki wyrazów. Mówią za głośno lub zbyt cicho. W mowę zaangażowane jest całe ciało. Dziecko mówiąc unosi ramiona, wyciąga szyję, staje na palcach itp.
- zbyt płytki oddech może powodować, że dziecko źle sypia, chrapie podczas snu, zaś następnego dnia bywa zmęczone, nieuważne i rozkojarzone;
- dziecko częściej choruje (anginy, przeziębienia);
- dziecko, które nie oddycha przez nos źle je i męczy się podczas jedzenia, bo musi dość często robić przerwy;
- długotrwałe oddychanie ustami prowadzi do kształtowania się wad zgryzu;
- dzieci oddychające przez usta mogą mieć też kłopoty ze słuchem;
W każdy czwartek grupa „0” będzie spotykała się z logopedą i w formie zabawy dzieci będą się uczyły prawidłowo gospodarować oddechem.